Website hoger in Google? Zo doe je dat!

Echt Margje, Website hoger in Google

Wil jij ook dat je website hoger in Google komt te staan? Wanneer je met deze onderdelen aan de slag gaat zul je zien dat je website flink in positie gaat stijgen.

Bovenaan in Google met de juiste content

SEO draait voor een groot deel om de juiste content. Tekst is een van de belangrijkste onderdelen, maar ook afbeeldingen, video’s en bijvoorbeeld infographics hebben een positieve bijdrage. Al deze content moet natuurlijk wel aan een aantal punten voldoen. 

1. Waardevolle tekst op basis van zoekwoorden

Een goede SEO tekst biedt waarde. Hoe meer waarde je pagina biedt hoe beter hij wordt beoordeeld en hoe hoger de pagina zal scoren. Daarnaast geeft je tekst antwoord op de vragen van de lezer. De vragen van de lezer zijn gevangen in zoekwoorden. Doe daarom altijd eerst zoekwoorden onderzoek en maak op basis daarvan een content planning. Maak hierin onderscheid tussen een content planning voor landingpages en een content planning voor blogartikelen. 

 

Wanneer je een content planning hebt staan, ga je aan de slag met het schrijven van de teksten. Gebruik de zoekwoorden als een soort raamwerk. Je focus zoekwoord staat in de titel (H1), de extra zoekwoorden staan in de tussenkopjes (H2). Schrijf daarna de rest van de tekst. Houd voor een landingpages een minimum van 300 woorden aan en voor een blog een minimum van 600 woorden. Een langere tekst is vaak beter, maar alleen wanneer het waarde biedt. Zorg ervoor dat je focus zoekwoord ongeveer drie keer in de tekst staat en je overige zoekwoorden 1 a 2 keer. Op die manier gebruik je de zoekwoorden vaak genoeg, maar voorkom je keyword stuffing.

 

Kun je wel wat hulp gebruiken met je SEO teksten? Als SEO copywriter neem ik het werk je graag uit handen!  

2. Rich Content

Afbeeldingen, video’s en infographics noemen we Rich Content. Ze verrijken je website en ondersteunen de teksten. Daardoor bied je dus nog meer waarde. Zorg er wel voor dat de bestanden niet te groot zijn, daardoor zal de laadsnelheid van je website vertragen. Daarover lees je verderop in de tekst meer. Geef afbeeldingen ook de juist Alt-tag mee, dit is als het ware de titel van je foto. Wanneer je deze ook voorziet van je focus zoekwoord en/of je overige zoekwoorden, kan je website via Google Afbeeldingen worden gevonden. 

Bovenaan in Google met een goed ingerichte website

Met alleen goede content op je pagina kom je er niet. Het is ook belangrijk dat je website goed en logisch is ingericht. Op die manier kunnen de Google bots er makkelijk doorheen crawlen en als zij dat makkelijk kunnen, dan is het voor je bezoekers dus ook makkelijk om door je website te navigeren en op de juiste pagina’s te komen. Die gebruiksvriendelijkheid zorgt er ook voor dat je met je website hoger in Google komt.  

1. Interne linkstructuur

De interne linkstructuur is een raamwerk van hoe jouw website is opgebouwd en hoe pagina’s met elkaar verbonden zijn. Ook geef je met de linkstructuur aan hoe belangrijk pagina’s zijn. De belangrijkste pagina’s zet je zowel in je menu als in je footer. Ga vanuit die pagina’s verder linken naar dieper gelegen pagina’s zoals aanvullende landingpages of blogartikelen.

2. Laadsnelheid

Je herkent het waarschijnlijk wel. Je wilt een pagina bezoeken, maar het duurt lang voordat de pagina is geladen. Al na een paar seconden besluit je de pagina weer te verlaten. Als een pagina zo veel tijd nodig heeft, dan kun je je antwoord vast ook wel ergens anders vinden.

 

Wanneer dit gebeurd is het bounce percentage hoog. Dit heeft in veel gevallen negatieve impact op hoe je rankt. Gelukkig kun je invloed uitoefenen op de laadsnelheid door bestanden op de website klein te houden. Verklein je afbeelding met online tools. Je kunt er genoeg vinden wanneer je zoekt op ‘Image optimization’. Daarnaast bestaan er voor WordPress websites plugins die er voor zorgen dat bestanden nog kleiner worden. Autoptimize is er bijvoorbeeld eentje.

 

Je snelheid kun je onder andere zelf testen met behulp van GTmetrix

3. Broken links en redirects

Controleer je website regelmatig op broken links (ook wel dead links). Dit zijn linkjes (intern en extern) naar pagina’s die niet meer bestaan. Dit heeft negatieve invloed op de algehele performance van je website. Om het te controleren kun je verschillende SEO tools gebruiken. De meeste tools geven direct aan welke fout er is gemaakt op welke pagina, daardoor is het direct aan te passen.

 

Een deadlink kun je onder andere oplossen door een redirect te plaatsen. Er zijn twee soorten redirects: een permanent of tijdelijk. De permanente is de 301 redirect en de tijdelijke is de 302 redirect.

 

Een 301 redirect is een code die aangeeft dat de URL zich permanent op een andere locatie bevindt. Zie het als een verhuizing. Een 302 redirect is tijdelijk, waardoor Google aanneemt dat de oude URL later weer wordt gebruikt. Handig voor bijvoorbeeld webshops die tijdelijk dicht zijn. 

Bovenaan in Google met Linkbuilding

Naast het goed inrichten van je eigen website, ontkom je wat betreft SEO niet aan linkbuilding. Linkbuilding is het bouwen van een netwerk van externe websites die naar jouw website linken, ook wel het backlinkprofiel. Ondanks dat zoekmachines willen dat dit organisch gaat, zul je toch vaak voor linkjes moeten betalen. Gelukkig kun je je backlinkprofiel wel organisch doen lijken.

 

Let er op dat je bij het linkbuilden alleen follow links verzamelt op relevante websites. Verkoop je bijvoorbeeld keukenspullen dan is het vaak niet waardevol om een linkje te plaatsen op een site die over vakanties gaat.

 

Vaak wordt er bij linkbuilding gekeken naar de domein autoriteit van de website waar je een linkje op wilt krijgen. Hier zijn ook verschillende SEO tools voor. Zelf kijk ik altijd naar het organische verkeer van de website waar ik een linkje wil verkrijgen. Als de autoriteit goed is, maar de site geen organische bezoekers heeft, dan kun je er vanuit gaan dat het geen goede site is. Daar wil je geen linkje krijgen en er al helemaal niet voor betalen. Je kunt dit zien met de tool Ahrefs

Extra tip: Bovenaan in Google My Business

Wil je bovenaan staan in Google, maak dan een Google My Business aan en maak je profiel hier zo compleet mogelijk. Google My Business zorgt ervoor dat je een plekje krijgt op Google Maps en dus ook dat je zichtbaar wordt in het kaartje dat wordt getoond tussen de betaalde en organische resultaten in Google. Je profiel maak je zo compleet mogelijk door alle informatie in te vullen en relevante foto’s en video’s toe te voegen. Ook kun je hier reviews verzamelen. Hoe meer (positieve) reviews je hebt, hoe hoger je in het rijtje komt te staan. Neem de uitnodiging hiervoor dus mee in je funnel na afloop van een conversie. 

Kortom je komt met je website hoger in Google door goede content op basis van zoekwoorden, een goed ingerichte website en een goed backlinking profiel. Ook kun je hoger in Google Maps komen te staan, wanneer je een (compleet) account maakt in Google My Business. Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan contact met me op om te kijken of mijn SEO traject wat voor jou is!

Tags:

Margje

De afgelopen jaren heb ik veel geleerd over SEO waardoor ik nu verschillende klanten help met hun vindbaarheid in zoekmachines. Op de blog deel ik tips en informatie zodat je zelf met SEO aan de slag kan!